SICKO

Precis suttit o kollat in dokumentärfilmen Sicko. Sjuk e den, det kan jag säga. Sjuk på det sättet att blir du sjuk i usa så kan du inte ens vänta dej o få hjälp. Fastän du har försäkring! Helt otrolit... Blev o fundera på hur jäkla bra jag egenteligen har det. Vi har ju arbetsplatshälsvård via vårt jobb som inte kostar mej nåt. I princip bara o beställa tid. Blir det akut o arbetsplatshälsovården stängt för dagen,  kan jag gå till den lokala hälsovården där jag antagligen får vänta en liten stund (beroende på hur många läkare som finns på plats). Kan även besöka läkare där ifall jag så vill, o har då min "egen" läkare. Detta kostar mej 11ege/gång eller 22ege/år. Behöver jag till sjukhus ligger det närmaste ca 17km bort. Jag har försäkring via arbetet, o via vår fackförening även utomlands. Alla sjukbesök, fysioterapi, tandläkare o dom flesta mediciner får jag pengarna tibax på via jobbet. Man har det ganska bra m.a.o...

Det e bara så komiskt enlit mej så alla verkar hylla usa för än det ena, än det andra. Jag blev faktist lite förvånad då jag såg på Sicko. Aldrig att jag trodde dom hadde det riktit så där dålit. I filmen visades en lista över på vilken plats respektive land ligger då det kommer till hur bra sjukvårdssystem (??) landet har. Det gick lite snabbt där, men jag kollade på nytt på slow. Finland låg på plats 31! Det e inte så dålit tror jag... Jag klagar iallafall inte.

222026-873

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0